Kurs przygotowujący do egzaminu na operatora bezzałogowych statków latających UAVO VLOS (w zasięgu wzroku)
Bezzałogowe statki powietrzne, potocznie nazywane „dronami”, w coraz szerszym zakresie są użytkowane na całym świecie. W Polsce również obserwowany jest wzrost zainteresowania tymi urządzeniami. Aby wykonywać loty dronem w sposób inny niż rekreacyjny i sportowy, należy posiadać świadectwo kwalifikacji, czyli dokument potwierdzający, że operator potrafi w sposób bezpieczny sterować takim urządzeniem, badania lotniczo-lekarskie oraz ubezpieczenie OC.
Wszystkie loty związane ze świadczeniem usług, takich jak np. wykonywanie fotografii czy kręcenie filmów wymagają posiadania świadectwa kwalifikacji wydawanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego po zdaniu państwowego egzaminu teoretycznego i praktycznego.
Ze względów bezpieczeństwa loty dronami w zasięgu wzroku są ograniczone w niektórych strefach przestrzeni powietrznej. Nie można latać np. w strefie kontrolowanej lotniska chyba, że uzyska się zgodę Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na wlot w tę strefę. Operator musi zapewnić również bezpieczne wykonywanie lotu, tak by dron nie stwarzał zagrożenia dla osób, mienia lub innych użytkowników przestrzeni powietrznej.
Zasady korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej zostały określone w ustawie z 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze oraz w przepisach wykonawczych do ustawy. Szczegółowe zasady dotyczące wykonywania lotów określają rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej:
- z 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków, które częściowo określa zasady wykonywania lotów (nowelizacja przepisów - 7 września 2016 r.);
- z 26 kwietnia 2013 r. w sprawie przepisów technicznych i eksploatacyjnych dotyczących statków powietrznych kategorii specjalnej, nieobjętych nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego;
- z 03 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji, które określa zasady licencjonowania osób wykonujących loty bezzałogowe.
Kurs obejmuje 24 godziny zajęć w formie wykładów i ćwiczeń. Zajęcia trwają 3 dni i kończą się egzaminem wewnętrznym.
CEL SZKOLENIA
Nabycie teoretycznej i praktycznej umiejętności obsługi bezzałogowych statków latających celem uzyskania świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowych statków powietrznych z uprawnieniami do wykonywania lotów w zasięgu wzroku. Szkolenie ma na celu nabycie przez kandydatów na operatorów UAV wiedzy i umiejętności potrzebnych do bezpiecznego wykonywania lotów bezzałogowym statkiem powietrznym oraz do jego prawidłowej obsługi naziemnej.
UCZESTNICY
Kurs kierowany jest do wszystkich osób pełnoletnich interesujących się tematyką dronów zarówno bez doświadczenia, jak i do średnio-zaawansowanych operatorów.
WYKŁADOWCY
Kadra z wieloletnim doświadczeniem, posiadająca wszelkie uprawnienia licencjonowanych pilotów i instruktorów UAV umożliwiające wykonywanie operacji lotniczych wszystkimi typami bezzałogowych statków powietrznych.
KOSZTY I TERMINY
Miasto | Cena | Termin rozpoczęcia | Cena promocyjna | Raty prom. | Promocja ważna do: |
Gdańsk | 1500 zł | 2019-04-04 | 1400 zł | - | 2019-03-15 |
Poznań | 1500 zł | 2019-04-04 | 1400 zł | - | 2019-03-15 |
Warszawa | 1500 zł | 2019-04-04 | 1400 zł | - | 2019-03-15 |
INNE OPŁATY I BONIFIKATY
Koszt szkolenia obejmuje materiały szkoleniowe, wyżywienie, zaświadczenie o ukończeniu kursu.
- Badania lotniczo-lekarskie wraz z wydaniem orzeczenia lekarskiego to koszt ok. 200 zł.
- Koszt uzyskania świadectwa kwalifikacyjnego to 201 zł. Opłaty egzaminacyjne są ustalane i pobierane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (egzamin teoretyczny: 53 zł., egzamin praktyczny: 105 zł., wydanie świadectwa UAVO: 43 zł.).
- Ubezpieczenie OC: dron do 3 kg (235 zł.), dron do 7 kg (365 zł.), dron do 25 kg (500 zł.)
Nr konta:
Santander Bank Polska S.A. 77 1500 1706 1217 0000 1464 0000
CZAS TRWANIA
Kurs liczy 3 dni zajęć teoretycznych i praktycznych. Podczas teorii przekazywana jest wiedza wymagana do podejścia na egzamin UAVO Operatora Bezzałogowego Statku Powietrznego. Kolejnym etapem jest część praktyczna w formie lotów na specjalnym terenie i sprzęcie trener-uczeń pod okiem wykwalifikowanych instruktorów.
PROGRAM
Część teoretyczna obejmuje:
- podstawy meteorologii
- budowa bezzałogowego statku powietrznego
- podstawy prawa lotniczego
- człowiek jako pilot i operator UAV – możliwości i ograniczenia
- zasady wykonywania lotów
- bezpieczeństwo podczas wykonywania lotów
- pierwsza pomoc
Część praktyczna, odbywająca się na Lotnisku Modelarskim Aeroklubu Regionalnego zawiera:
- konfiguracja bezzałogowego statku powietrznego
- budowa i elementy składowe, konfiguracja aparatury zdalnego sterowania
- szkolenie na symulatorach
- przygotowanie bezzałogowego statku powietrznego do lotu
- ocena warunków meteorologicznych
- ocena stanu technicznego statku powietrznego
Loty ćwiczebne pod kontrolą instruktora:
- nauka lotu poziomego i manewrowania statkiem powietrznym
- nauka startów
- nauka lądowań
- nauka celności lądowania
- procedury awaryjne
- podstawowe figury wykonywane podczas lotów filmowych
Samodzielne wykonywanie powyższych operacji w asyście instruktora
Na zakończenie kursant przystępuje do wewnętrznego egzaminu.
DODATKOWE INFORMACJE
Podczas szkolenia oferujemy kursantom dostęp do modeli quadrocopterów (4 śmigłowe) i hexacopterów (6 śmigłowe) o wadze do maximum 7kg.
Egzamin państwowy na uzyskanie świadectwa kwalifikacyjnego odbywa się po zakończeniu szkolenia, w odstępie kilku dni.
Zakres egzaminu teoretycznego i praktycznego na świadectwo kwalifikacji UAVO z uprawnieniem podstawowym VLOS.
Egzamin teoretyczny
1. Podstawy prawa lotniczego - przepisy licencjonowania odnoszące się do świadectwa kwalifikacji operatora (UAVO), przepisy i procedury ruchu lotniczego, służby i organy ruchu lotniczego, klasyfikacja przestrzeni powietrznej, skutki naruszenia przepisów lotniczych, świadectwa kwalifikacji, badania lotniczo-lekarskie, przepisy i procedury ruchu lotniczego.
2. Człowiek jako pilot i operator UAV – możliwości i ograniczenia, podstawowa wiedza o fizjologii i psychologii człowieka oraz ich wpływie na operowanie bezzałogowym statkiem powietrznym, wpływ chorób, higieny, medykamentów i środków psychotropowych na wydolność psychofizyczną operatora bezzałogowego statku powietrznego, czynnik ludzki w lotnictwie.
3. Zasady wykonywania lotów.
4. Bezpieczeństwo wykonywania lotów i sytuacje niebezpieczne - zapewnienie separacji od innych statków powietrznych, ludzi, pojazdów, budynków i innych przeszkód.
5. Obsługa, budowa i zasady działania bezzałogowego statku powietrznego danej kategorii, jego systemów, podzespołów, wyposażenia i systemów sterowania.
Egzamin praktyczny
1. Przygotowanie do lotu bezzałogowego statku powietrznego.
2. Obsługa naziemna bezzałogowego statku powietrznego.
3. Ocena zdatności do lotu bezzałogowego statku powietrznego.
4. Wykonywanie czynności lotniczych (kursant powinien opanować wykonywanie wszystkich wymienionych poniżej manewrów w różnych orientacjach przestrzennych UAV względem operatora):
wykonywanie startu,
wykonywanie lądowania,
utrzymywanie równowagi w locie po prostej i na stałej wysokości,
wprowadzanie w zakręt, wyprowadzanie z zakrętu, krążenie,
zmiany wysokości lotu,
zawis (w przypadku bezzałogowych statków powietrznych pionowego startu i lądowania),
postępowanie w sytuacjach awaryjnych.
Prosimy o wypełnienie elektronicznego formularza zgłoszeniowego, dostępnego na naszej stronie internetowej. Zgłoszenie nie zobowiązuje do uczestnictwa w kursie. Osobom, od których otrzymamy zgłoszenie, będziemy przekazywać dalsze informacje w sprawie kursu.